sunnuntai 14. syyskuuta 2014

I-viikko

Aarrearkkuun oli kätketty tällä viikolla jotakin I-kirjaimella alkavaa ja pitkällisten arvailujen jälkeen taululle kertyi taas lista i-alkuisia sanoja. Pienten vihjeiden avulla keksittiin lopulta, että se mikä ei painanut oikein mitään, eikä kilissyt eikä kolissut arkkua ravistamalla, oli ilmapallo.




Ilmapallon löydyttyä harjoittelimme ilmapallon puhaltamista ja leikimme I-leikkiä, jossa musiikin soidessa kuljettiin ympäri luokkaa ja musiikin lakattua muodostettiin omasta vartalosta I. Vielä pohdimme miltä I-kirjain näyttää: suoralta viivalta, lyijykynältä, jääpuikolta, tikulta jne... Käsitöiden vohvelikirjontakin muistui osalle kirjaimesta mieleen.

Tiistaina jatkoimme I-viikkoa taputtamalla edellisen päivän sanoja viime viikon tapaan. Lapset saivat kirjainpusseihinsa toiset kirjainkortit ja muodostimme niillä kaikki mahdolliset tavut.



Matematiikassa tällä viikolla aiheina ovat numerot 0-4. Harjoittelimme numeromuotojen piirtämistä, joka olikin eskarista jo tuttua puuhaa. Lisäksi pohdimme mitä kaikkea luokassa on kunkin päivän opeteltava määrä. Luokan taululle alkoi muodostua lukusuora ja takaosaan numerotaulut, jotka teimme tunnilla yhdessä pohtien. Piirsin dokumenttikameran alla ja lapset kertoivat mitä tehdään. Harjoittelimme lukujen hajottamista ja pohdimme mistä laskuista luku saadaan vastaukseksi.
Tasatuntejakin harjoittelimme samalla kellosta.





I-viikolla aloitimme myös omien kuumailmapallojen valmistamisen. Vehnäjauho-vesiliisterillä liimasimme sanomalehtisuikaleita ilmapallojen päälle. Samalla viikolla ennätimme myös maalata pallot, mutta korien kiinnistys ja viimeistelytyöt jäivät seuraavaan viikkoon. Näin upeita niistä kuitenkin lopulta tuli:



Kuten kuvasta huomaa, luokkamme on muuttanut ensimmäisten viikkojen jälkeen. Aloitimme koulutyön väliaikaistiloissa, mutta viime viikolla pääsimme vihdoin muuttamaan varsinaiseen luokkaamme. Tila lisääntyi mukavasti ja nyt meillä on enemmän mahdollisuuksia ryhmitellä pulpetteja, jakaa ryhmiä ja työskennellä välillä lattiallakin. Tätä mahdollisuutta hyödynnämmekin usein aamupiireissä, ryhmätöissä ja pelailuissa.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti