tiistai 30. syyskuuta 2014

Pistetyöskentelyä luokassa ja pihalla

Pistetyöskentelyn avulla isommankin porukan kanssa saa hyvin annettua kaikille henkilökohtaista ohjausta ja lapset jaksamaan tehokasta työskentelyä pitkänkin tovin.

Tällä viikolla pistetyöskentelyä toteutettiin rinnakkaisluokkien yhteistyönä sekä sisällä että ulkona. Maanantaiaamu aloitettiin koulun pihalla kolmessa pisteessä toimien. Näin jokaiseen pisteeseen riittää joko avustaja tai opettaja ohjeistamaan ja valvomaan toimintaa. Aiheina olivat tällä kerralla matematiikka, äidinkieli ja kuvataide.

Kuvataidepisteellä lapset saivat jatkaa viime perjantaina eskari-1lk yhteistoimintapisteellä aloitettua Muumi-teemaa rakentamalla hiekkalaatikolla Muumimaailmaa. Jokainen ryhmä vuorollaan rakenteli teitä, metsiä, taloja ja siltoja ja seuraava ryhmä jatkoi siitä mihin edellinen oli lopettanut. Puolentoista tunnin jälkeen hiekkalaatikko olikin täynnä hienoja rakennelmia. Löytyipä Muumilaaksosta yksi leppäkerttukin.







Äidinkielen pisteellä lapset keräsivät tavu- ja kirjainlappuja kentältä ja rakensivat niistä sanoja. 

Matematiikkapisteellä lapset rakensivat luonnonmateriaaleista laskuja. Aluksi jokainen pari tai kolmikko sai paperilla laskun, josta puuttui vastaus. Lasten piti ratkaista tehtävä ja tehdä se kepeistä, kävyistä, lehdistä, kivistä tai muusta keräämästään materiaalista kaikkine merkkeineen. Pari tällaista tehtävää ratkaistuaan lapset saivat paperin, jossa oli pelkkä vastaus (numero 0-4) ja lasten tuli ratkaista millaisesta yhteen- tai vähennyslaskusta vastaus muodostuu. Kolmantena tehtävänä lapset saivat laskun, josta puuttui yksi numero (esimerkiksi 0+ ___ = 4). Tämän tehtävän ratkaistuaan parit ja ryhmät saivat keksiä omia laskujaan. Suurin osa lapsista pysytteli lukualueella 0-10, mutta rakensivatpa jotkut myös laskut 7+7=14 ja 10+10=20. 





Tiistaiaamun pitkä tunti jaettiin viiteen toimintapisteeseen, rinnakkaisluokalla oli jakotunnit samaan aikaan, joten saimme muodostettua 4-5 lapsen ryhmiä. Kaksi pisteistä oli opettajajohtoisia ja loput omatoimipisteitä, joissa avustaja tarvittaessa antoi lisäohjeita ja tukea. 

Pääpaino aamun pisteissä oli matematiikassa. Omatoimipisteillä lapset pelasivat dominoa, tekivät äidinkielen harjoituskirjan kirjaintehtäviä ja tekivät matematiikan domino-monistetta, jossa tehtävänä oli piirtää dominopalikan puoliskoihin pisteitä siten, että niistä muodostuu summaksi viisi. Tämän lisäksi pisteellä oli syksyisiä noppatehtäviä, joissa lapset heittivät noppaa ja värittivät silmälukua vastaavan kuvan. Haastavammassa versiossa noppia oli kaksi ja lasten tehtävänä oli aluksi laskea yhteen noppien silmäluku ja värittää sitten summaa vastaava kuva. 
Opettajajohtoisista pisteistä toisella oli käytössä kaksi kannettavaa tietokonetta sekä iPad, joilla lapset pelasivat matematiikkapelejä lukualueella 0-5. 



Itse vedin pistettä, jossa käsiteltiin lukua 5. Aloitimme piirtämällä taikakynällä (etusormi) numeroa 5 lattiaan piirimme keskelle. Sen jälkeen numeroa piirrettiin kaverin selkään. Laskimme helminauhan viisi helmeä yhdessä, tutkimme lukusuoralta luvun 5 paikkaa ja tarkastelimme piirroskuvista dominopaloja, joiden summaksi muodostui viisi. Tämän jälkeen katsoimme miltä kellotaulussa näyttää, kun kello on viisi ja jokainen lapsi sai kääntää opetuskellon viisarit osoittamaan kello viittä. 

Lopuksi leikimme vielä multilink-palikoilla. Piirin keskelle asetettiin viisi palikkaa. Otin nopeasti kasasta osan palikoista pois ja lasten tuli sormilla näyttää montako palikkaa on piilossa kädessäni. Kun tätä oli tehty jonkin aikaa lapset saivat tehtäväksi ottaa korista viisi palikkaa niin, että jokaisella on kahdenvärisiä palikoita. Jokainen lapsista sai näyttää ja kertoa muille minkä verran ja minkä värisiä palikoita oli valinnut. Näin käytiin läpi viiden hajotelmia vielä tässäkin muodossa.






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti