tiistai 31. maaliskuuta 2015

Isoja lukuja

Luvut suurenevat ykkösillä lukualueelle 20-50. Jaoimme ja sekoittelimme oppilaita rinnakkaisluokan kanssa eriyttämistarpeiden mukaan sopiviin ryhmiin. Omassa ryhmässäni laitoin lapset ensin laskemaan tulitikkuja. Tikkuja tulikin kourallisesta jokaiselle parille aika paljon (open moka), mutta hienosti laskemisesta suoriuduttiin. Lapset niputtivat tikut kumilenkeillä kymmenen tikun nippuihin ja yhdessä pohdittiin montako nippua tuli, montako tikkua nipuissa siten oli ja mitä tehdään yli jääneille tikuille. 

Tikkutehtävän jälkeen tutkittiin eläinten palikoita. Lukumäärien toteamisen lisäksi pohdittiin millä eläimellä on eniten, millä vähiten.


Sitten heitettiin lukuja nopalla, piirrettiin palikoita ja laskettiin laskuja. Tämän jälkeen kirjan tehtävät näyttivätkin oppilaista jo tosi helpoilta. 


Lopuksi pelattiin vielä Arvaa kuka? -peliä lukualueen luvuilla kysellen onko luvussa kymppien paikalla kakkonen, onko luvussa ykkösten paikalla vitonen jne..





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti